اینستگرام تاریانا پرواز @tplvisa شماره تماس واتساپ تلگرام @tarianaparvaz آدرس تاریانا پرواز tarianaparvaz

اقامت دائم آلمان

انواع اجازه اقامت

بسته به طول اقامت شما و الزامات مورد نیاز شما، انواع مختلف اجازه اقامت آلمان وجود دارد. به طور کلی، سه مجوز اقامت وجود دارد که به شما اجازه می دهد در مدت زمان های مختلف در آلمان بمانید.

ساکنان آلمان می توانند برای اقامت دائم آلمان یا اقامت دائم در آلمان پس از گذراندن دوره اقامت در آلمان در یک مجوز اقامت آلمان ، درخواست دهند.

به طور معمول پس از هشت سال، خارجی ها واجد شرایط درخواست شهروندی آلمان هستند، اگر چه از طریق تولد، تبار (والدین) یا ازدواج با یک شهروند آلمانی تقاضای تابعیت آلمان را دارید. اقامت دائم آلمان می تواند پس از پنج سال اعمال شود، گرچه معافیت ها نیز برای مدت زمان مورد نیاز وجود دارد.

با توجه به نیازهای شهروندی آلمان، برخی از خارجی ها ترجیح می دهند با ویزای دائمی در آلمان زندگی کنند، اگر چه آن ها نمی توانند حقوق شهروندی آلمان مانند حق رای دادن را تقاضا کنند. با این حال، در هر دو مورد، ساکنین می توانند در طول زندگی خود در آلمان زندگی کنند..

تابعیت آلمانی یا اقامت دائم آلمان ؟

سه راه برای زندگی در آلمان به طور نامحدود وجود دارد: اقامت دائم EC، یک مجوز اقامت و درخواست شهروندی آلمان. دو راه نخستین محل اقامت دائم آلمان بسیار شبیه هستند، تفاوت اصلی این است که سابق اجازه می دهد شما در دیگر نقاط اروپا زندگی و کار کنید در حالی که یک مجوز اقامت (یا اقامت دائم آلمان) فقط به آلمان محدود می شود. اما اجازه اقامت دائم آلمان می تواند زودتر از اقامت دائم EC در بعضی موارد به دست آید، مثلا کارگران ماهر می توانند بلافاصله برای درخواست مجوز درخواست دهند.

شهروندی آلمان حقوق مشابهی با یک شهروند اصلی  آلمانی را شامل می شود، از جمله حق رای، حفاظت از کنسولگری، جنبش آزاد و دسترسی نامحدود در بازار کار. با این حال، به عنوان یک شهروند آلمانی، باید از شهروندی فعلی خود صرف نظر کنید – مگر اینکه معاف از داشتن ملیت دوگانه آلمان شوند – و به وظایف شهروندی و اجتماعی مانند دادگاه یا خدمات انتخاباتی احترام می گذارید. ملیت دوگانه آلمانی به طور معمول به شهروندان اتحادیه اروپا و برخی دیگر دسته ها و همچنین کسانی که نمی توانند از شهروندی فعلی خود (مثلا پناهندگان و پناهجویان) خودداری کنند، ارائه می شود.

شرایط اقامت دائم EC

اگر به مدت  پنج سال است که  در آلمان زندگی می کنید و شرایط خاص دیگری را برآورده می کنید، شما مجاز به اقامت در آلمان به عنوان اقامت دایم هستید. هنگامی که شما این مجوز را دارید، از آلمان یا دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، و همچنین می توانید در دیگر نقاط اروپا نیز به طور دائم زندگی کنید.

برای درخواست این نوع اقامت دائم در آلمان ، باید:

  • پنج سال، بدون وقفه در آلمان زندگی کنید؛
  • معیشتی امن با بیمه درمانی و مقررات برای بازنشستگی داشته باشد؛
  • فضای زندگی مناسب (حداقل ۱۳ متر مربع به ازای هر نفر)
  • مهارت های زبان آلمانی مناسب و دانش پایه ای از زندگی، سیستم های حقوقی و اجتماعی آلمان (با در نظر گرفتن یک دوره ی یکپارچه سازی)؛
  • سابقه جنایی نداشته باشید

اگر مجوز اقامت دائم EC را از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارید، و در طول مدت بیش از سه ماه در آلمان اقامت دارید، همچنین باید یک گذرنامه یا شناسه معتبر داشته باشید و اطلاعات در مورد اشتغال یا مطالعه برنامه ریزی شده خود را ارائه دهید.

اقامت دائم آلمان

مجوز اقامت – یا محل اقامت دائم آلمان – راه دیگری است که می توانید در آلمان بمانید. این موضوع شباهت  بسیاری به اقامت دائم EC دارد، مگر اینکه به افراد اجازه حرکت در قسمت های مختلف اطراف اتحادیه اروپا را نمی دهند و در شرایط مخصوص قادر هستید آن را خیلی زودتر از ۵ سال دریافت نمایید.

برخی از موارد معافیت برای دریافت اقامت دائم المان از قبل از موعد عبارتند از:

  • اقامت کارگران ماهر
  • فارغ التحصیلان از یک موسسه آموزش عالی در کشور  آلمان می توانند پس از ۲ سال اقامت دائم آلمان را دریافت نمایند.
  • دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا می توانند پس از کار ۳۳ ماه (یا فقط ۲۱ ماه با یک گواهی زبان سطح B1) درخواست دهند.
  • افراد مشغول به کار، با کسب و کار ثابت و معیشت امن، ممکن است پس از سه سال اقامت دائم در آلمان داشته باشند.

بسته به شرایط خودتان، ممکن است مجبور شوید ثابت کنید که مهارت های زبان آلمانی مناسب دارید، می توانید از حساب مالی خود حمایت کنید، بیمه درمانی داشته باشید و سابقه کیفری نداشته باشید.

چگونه تابعیت آلمان را دریافت کنیم؟

هنگامی که شما هشت سال در آلمان زندگی کنید، می توانید برای تبدیل شدن به یک شهروند آلمانی درخواست کنید.

تبدیل شدن به یک شهروند آلمانی نه تنها به این معنی است که شما به طور کامل به جامعۀ آلمانی پیوسته و پذیرفته شده اید، بلکه به همان اندازه حقوق و موقعیت قانونی نیز همانند دیگر شهروندان آلمانی که اجازه اقامت دائم آلمان را ندارند، به شما داده می شود.

با داشتن تابعیت آلمان شما حق زندگی قانونی آلمان دارید، دارای حقوق اساسی (مانند آزادی مسیحیت و انجمن)، شما می توانید رای دهید، آزادانه از طریق اتحادیه اروپا، محافظت از کنسول و معافیت از یک سری مالیات و الزامات – به علاوه واجد شرایط برای تبدیل شدن به یک کارمند دولتی باشید.

در زیر برخی از نیازهای شهروندی آلمان بسته به علت درخواست شما برای تابعیت آلمان است.

چگونه می توان تابعیت آلمان را از طریق حق تحصیل به دست آورد

اگر میخواهید از طریق قانونی به شهروند آلمانی تبدیل شوید، اکثر مردم باید یک آزمون طولانی مدت طبقۀ قانونی و اجتماعی زندگی در آلمان را تصویب کنند و شرایط خاصی را که ذکر شده در زیر ذکر شده است، انجام دهند.

برای گرفتن شهروندی آلمان، باید:

  • در هنگام درخواست شهروندی آلمان حق اقامت داشته باشید
  • در هشت سال به طور دائم و قانونی در آلمان زندگی کنید (هفت نفر اگر در یک دوره یکپارچه یا شش در شرایط یکپارچه سازی ویژه شرکت کرده اید)؛
  • قادر به حمایت از خود و اعضای خانواده وابسته بدون کمک از مزایای رفاه یا بیکاری است
  • مهارت های زبان کلامی و کلاسیک کافی (معادل سطح B1
  • هیچ محکومیت جنایی نداشته باشد
  • متعهد به اصول قانون اساسی آزادی و دموکراسی باشد..

اگر بخواهید مهارت های مناسب زبان آلمانی خود را ثابت کنید، یکی از گزینه ها این است که در یک دوره یکپارچه سازی کامل شرکت کنید و گواهینامه DTZ – German test for immigrants را بدست آورید. بخشی از دوره ادغام نیز موضوعات متعددی را که تحت پوشش آزمون تدریس طبقاتی قرار دارد، برطرف می کند .

در صورت دارا بودن شرایط زیر نیازی به تست مدرک  آلمانی ندارد :

  • زیر ۱۶ سالن هستند
  • از یک مدرسه آلمانی یا یک دانشگاه علمی، علوم اجتماعی، سیاسی یا اداری آلمانیفارغ التحصیل شده است؛
  • از شرایط بیماری، ناتوانی یا سن معافیت های موارد نیاز را برآورده نکند.

قبل از اینکه بتوانید شهروندی آلمان را بدست آورید، باید از ملیت سابق خود نیز رها شوید، اما تابعیت آلمانی دوگانه مجاز است، اگر:

  • شما از یک عضو اتحادیه اروپا یا اتحاد جماهیر شوروی سابق هستید؛
  • شما فرزند والدین آمریکایی هستید؛
  • شما از یک کشور مانند مراکش، سوریه یا ایران هستید که اجازه نمی دهد شهروندان خود شهروندی خود را ترک کنند.در این موارد شما می توانید تابعیت دوگانه آلمانی داشته باشید.


تابعیت آلمانی از طریق  ازدواج

ازدواج با یک شهروند آلمانی به طور خودکار شما را به یک شهروند آلمانی تبدیل نمی کند. لازم است برخی از نیازهای شهروندی آلمان، از جمله اینکه به مدت دو سال ازدواج کرده باشید و به طور قانونی در آلمان برای حداقل سه سال از ازدواج زندگی کرده باشید. اگر پس از ورود به آلمان در آلمان ازدواج کنید، فرایند ادعای تابعیت آلمان از طریق ازدواج می تواند طولانی تر شود.

تابعیت آلمان از طریق تولد

از زمان تولد فرزندی که در آلمان به دنیا می آید، اگر ازیک پدر و مادر آلمانی متولد شده باشد، صرف نظر از این که کودک در آلمان یا خارج از کشور متولد شده است تابعیت المان را دریافت می نماید.

تابعیت آلمان از طریق تولد

اگر هیچ یک از والدین آلمانی نباشند، یک کودک متولد شده در خاک آلمان، به طور خودکار ملیت آلمان را می گیرد، در صورتی که در زمان تولد حداقل یکی از والدین هشت سال در آلمان زندگی کرده و اقامت دائم آلمان یا سوئیس را داشته باشد. در این موارد، یک کودک همچنین حق دارد که ملیت والدین را بپذیرد. با این حال، این تنها در مورد کودکان متولد شده بعد از ۱ ژانویه ۲۰۰۰ اعمال می شود؛ دوره ادعایی برای کودکان متولد شده قبل از آن تا کنون بسته شده است.

در مقاله بالا سعی شد تا راه های مختلف و همچنین چگونگی اقامت دایم آلمان توضیحاتی در اختیار شما قرار گرفت.

  • اشتراک گذاری:
کلیه حقوق برای آژانس مسافرتی تاریانا پرواز محفوظ است.